Ματίνα Παπαχριστούδη στο ΠΡΙΝ του Σαββατοκύριακου
Μαύρα μαντάτα στα επιτελεία ελέγχου της τηλεοπτικής χειραγώγησης. Τα δελτία ειδήσεων, στα οποία με τόσο κόπο και έγνοια δημοσιογράφοι αναλαμβάνουν την ανακατασκευή της πολιτικής και κοινωνικής πραγματικότητας κατ’ εντολή των επιχειρηματικών-πολιτικών υποβολέων τους, προσφέρουν πενιχρά «κέρδη». Μιλώντας στη γλώσσα τους, η επένδυση στο ενημερωτικό περιεχόμενο είναι μια αποτυχία. Τα νούμερα πέφτουν διαρκώς. Στην ηλικιακή κατηγορία 18-54 ετών, τη λεγόμενη «εμπορική», η πτώση είναι μεγαλύτερη. Τα ποσοστά που χρησιμοποιούν τα κανάλια για να διαλαλήσουν την «πρωτιά» σε επίπεδο θεαματικότητας –που εξυπηρετούν τον ανταγωνισμό τους για το ποιο είναι αποδοτικότερο στη χειραγώγηση της κοινωνίας– δεν αποτελούν κριτήριο. Μια ματιά στους αριθμούς της εταιρείας Nielsen δείχνει τα εξής: Όσοι παρακολουθούν κεντρικά δελτία ειδήσεων στην «εμπορική κατηγορία» μέσα από τα έξι μεγάλα ιδιωτικά δίκτυα και την ΕΡΤ1 μετά βίας ξεπερνούν τους 780.000, σε ένα κοινό 3,5 εκατ. τηλεθεατών.
Οι αριθμοί πιστοποιούν τη μετακίνηση στην ενημέρωση. Το κοινό εγκαταλείπει την τηλεόραση, κατευθύνεται στο Διαδίκτυο, σε ιστοσελίδες και κοινωνικά δίκτυα, εκεί όπου η κατανάλωση της πληροφορίας δεν έχει ανάγκη το άλλοθι της αντικειμενικής δημοσιογραφίας και οι επισκέπτες επιλέγουν ανάλογα με την ιδεολογική και πολιτική ταυτότητά τους. Έτσι, η πιθανότητα να οδηγηθούν σε αχρηστία οι δημοσιογράφοι και η ενημέρωση μέσω τηλεόρασης, όπως οδηγήθηκαν σε κατάπτωση οι εφημερίδες με ευθύνη των εκδοτών, είναι πλέον ορατή.
Οι κινήσεις των ολιγαρχών της τηλεόρασης ενισχύουν αυτή την εκτίμηση: περισσότερα ριάλιτι σόου, σκληρά ριάλιτι, μουσικά ριάλιτι, ριάλιτι μόδας και μαγειρικής, διασκεδαστικές εκπομπές. Ήδη ο ΑΝΤ1 επέλεξε να μην έχει στο πρόγραμμά του ελληνικές σειρές, πιθανώς θα μειωθεί και ο αριθμός των δελτίων ειδήσεων. Στον Σκάι, το Survivor μετατράπηκε σε σκληρή καθημερινή σαπουνόπερα. Στο Mega σχεδιάζουν τα δελτία ανάλογα με τις ανάγκες του νέου πρωινάδικου. Ο Alpha παραπαίει με επιλογή της νέας ιδιοκτησίας του.
Η ενημέρωση παρέχεται πια ως δόση επικαιρότητας σε πρωινάδικα ή μεσημεριανές εκπομπές και οι καναλάρχες σχεδιάζουν την επόμενη μέρα, ορεγόμενοι επιπλέον κέρδη από το διασκεδαστικό θέαμα.
Μαύρα μαντάτα στα επιτελεία ελέγχου της τηλεοπτικής χειραγώγησης. Τα δελτία ειδήσεων, στα οποία με τόσο κόπο και έγνοια δημοσιογράφοι αναλαμβάνουν την ανακατασκευή της πολιτικής και κοινωνικής πραγματικότητας κατ’ εντολή των επιχειρηματικών-πολιτικών υποβολέων τους, προσφέρουν πενιχρά «κέρδη». Μιλώντας στη γλώσσα τους, η επένδυση στο ενημερωτικό περιεχόμενο είναι μια αποτυχία. Τα νούμερα πέφτουν διαρκώς. Στην ηλικιακή κατηγορία 18-54 ετών, τη λεγόμενη «εμπορική», η πτώση είναι μεγαλύτερη. Τα ποσοστά που χρησιμοποιούν τα κανάλια για να διαλαλήσουν την «πρωτιά» σε επίπεδο θεαματικότητας –που εξυπηρετούν τον ανταγωνισμό τους για το ποιο είναι αποδοτικότερο στη χειραγώγηση της κοινωνίας– δεν αποτελούν κριτήριο. Μια ματιά στους αριθμούς της εταιρείας Nielsen δείχνει τα εξής: Όσοι παρακολουθούν κεντρικά δελτία ειδήσεων στην «εμπορική κατηγορία» μέσα από τα έξι μεγάλα ιδιωτικά δίκτυα και την ΕΡΤ1 μετά βίας ξεπερνούν τους 780.000, σε ένα κοινό 3,5 εκατ. τηλεθεατών.
Οι αριθμοί πιστοποιούν τη μετακίνηση στην ενημέρωση. Το κοινό εγκαταλείπει την τηλεόραση, κατευθύνεται στο Διαδίκτυο, σε ιστοσελίδες και κοινωνικά δίκτυα, εκεί όπου η κατανάλωση της πληροφορίας δεν έχει ανάγκη το άλλοθι της αντικειμενικής δημοσιογραφίας και οι επισκέπτες επιλέγουν ανάλογα με την ιδεολογική και πολιτική ταυτότητά τους. Έτσι, η πιθανότητα να οδηγηθούν σε αχρηστία οι δημοσιογράφοι και η ενημέρωση μέσω τηλεόρασης, όπως οδηγήθηκαν σε κατάπτωση οι εφημερίδες με ευθύνη των εκδοτών, είναι πλέον ορατή.
Οι κινήσεις των ολιγαρχών της τηλεόρασης ενισχύουν αυτή την εκτίμηση: περισσότερα ριάλιτι σόου, σκληρά ριάλιτι, μουσικά ριάλιτι, ριάλιτι μόδας και μαγειρικής, διασκεδαστικές εκπομπές. Ήδη ο ΑΝΤ1 επέλεξε να μην έχει στο πρόγραμμά του ελληνικές σειρές, πιθανώς θα μειωθεί και ο αριθμός των δελτίων ειδήσεων. Στον Σκάι, το Survivor μετατράπηκε σε σκληρή καθημερινή σαπουνόπερα. Στο Mega σχεδιάζουν τα δελτία ανάλογα με τις ανάγκες του νέου πρωινάδικου. Ο Alpha παραπαίει με επιλογή της νέας ιδιοκτησίας του.
Η ενημέρωση παρέχεται πια ως δόση επικαιρότητας σε πρωινάδικα ή μεσημεριανές εκπομπές και οι καναλάρχες σχεδιάζουν την επόμενη μέρα, ορεγόμενοι επιπλέον κέρδη από το διασκεδαστικό θέαμα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.