Αλήθεια είναι ότι έχουμε χάσει αμέτρητες φορές αλλά: ΓΙΑΤΙ ΔΕΝ ΝΟΙΩΘΟΥΜΕ ΗΤΤΗΜΈΝΟΙ;

Παρασκευή 5 Ιουνίου 2020

Δόθηκαν κονδύλια σε ΜΜΕ χωρίς κανέναν εργαζόμενο


Τι προτείνει η ΕΣΗΕΘΣΤΕ-Ε για το πακέτο σωτηρίας της Ενημέρωσης που επεξεργάζεται η ΠΟΕΣΥ

Τα προβλήματα επιβίωσης που από το παρελθόν αντιμετωπίζει ο Τύπος στη χώρα μας, αναδείχθηκαν στην οξύτερη μορφή τους κατά την πρόσφατη περίοδο αντιμετώπισης της πανδημίας του κορωνοϊού, ως αποτέλεσμα και των περιοριστικών κανόνων που είχαν επιβληθεί.
Πρόκειται για προβλήματα που..
πηγάζουν από τη διαχρονική έλλειψη συνεπούς τήρησης κανόνων ελέγχου και διαφάνειας στη λειτουργία των ΜΜΕ, την απουσία πρωτοβουλιών εκσυγχρονισμού τους, την επικράτηση της λογικής «αναδιανομής της μιζέριας» στις κατά καιρούς πολιτικές για την ενίσχυση των ΜΜΕ.
Αντιλαμβανόμαστε όλοι ότι είναι αδήριτη πλέον η ανάγκη στήριξης των Μέσων Ενημέρωσης όλης της χώρας και δη των Περιφερειακών, λόγω της βαθιάς οικονομικής κρίσης που επήλθε από την εφαρμογή προστατευτικών μέτρων για την αντιμετώπιση της πανδημίας.

Όπως έχει ειπωθεί πολλές φορές «η στήριξη των Μέσων Ενημέρωσης είναι ζήτημα δημοκρατίας. Τα Μέσα Ενημέρωσης δεν είναι απλά ένας ακόμη τομέας της οικονομίας. Είναι πυλώνας της Δημοκρατίας».

Είναι πασίδηλο ότι την τελευταία περίοδο ο γραπτός Τύπος, που διαδραμάτισε και διαδραματίζει ιστορικό και καίριο ρόλο για τη δημοκρατία, δέχθηκε ισχυρούς κραδασμούς που κάνουν το μέλλον του όλο και πιο δύσκολο.
Σε αυτό το δυσοίωνο περιβάλλον, γίνεται όλο και πιο δυσχερής η θέση του περιφερειακού Τύπου που παραδοσιακά έχει έναν ιδιαίτερο ρόλο να παίξει στις τοπικές κοινωνίες.
Το γεγονός ότι ο γραπτός Τύπος συνολικά και περισσότερο ο περιφερειακός Τύπος δεν προσαρμόστηκαν έγκαιρα στα νέα δεδομένα, δεν μειώνει την μεγάλη σημασία του για τη συνοχή της τοπικής κοινωνίας, τη διάδοση της πληροφορίας και τη διάσωση-ανάδειξη των όποιων τοπικών ιδιομορφιών και πολιτισμικών ιδιαιτεροτήτων.
Ο περιφερειακός γραπτός Τύπος, τουλάχιστον για ένα μεταβατικό στάδιο, κατά το οποίο οι διαφορές μεταξύ “πληροφοριακά πλουσίων και πληροφοριακά φτωχών” αναπόφευκτα θα εξακολουθούν να υπάρχουν, εξασφαλίζει στους τελευταίους ένα σημαντικό επίπεδο πληροφόρησης.

Η πανδημία του κορωνοϊού έχει πλήξει ακόμη περισσότερο τον από χρόνια χειμαζόμενο κλάδο του Τύπου και έχει ανατρέψει πλήρως τις εργασιακές σχέσεις στα ΜΜΕ, παρότι οι δημοσιογράφοι στην πλειονότητα τους εξακολουθούν κάτω από δύσκολες συνθήκες να υπηρετούν την ενημέρωση των πολιτών και μάλιστα αυξάνοντας τις ώρες εργασίας τους.

Ειδικά στην Περιφέρεια της χώρας, τα ΜΜΕ παίζουν πολύ σημαντικό ρόλο στο δημόσιο διάλογο και την τοπική κοινωνική και πολιτιστική ζωή, καθώς και στην συμμετοχή τους στην οικονομική ζωή του τόπου. Πρόκειται για επιχειρήσεις που πλέον απασχολούν ελάχιστο αριθμό εργαζομένων καθώς, στη διάρκεια της δεκαετούς οικονομικής κρίσης, είχαν μειώσει στο ελάχιστο το προσωπικό τους προκειμένου να επιβιώσουν και να λειτουργούν.
Πολλές επιχειρήσεις Μέσων Ενημέρωσης έχουν ήδη κλείσει, θέσεις εργασίας χάθηκαν και οι δημοσιογράφοι υπέστησαν καίριο πλήγμα, αν και όταν ξεσπούν κρίσεις, η ποιοτική ενημέρωση είναι απαραίτητη στην κοινή γνώμη. Αυτό αποδείχθηκε περίτρανα κατά την πανδημία του κορωνοϊού όπου τα Ελληνικά ΜΜΕ και δη της Περιφέρειας στην συντριπτική τους πλειοψηφία έπαιξαν σημαντικό και ουσιαστικό ρόλο στην ακριβή ενημέρωση των πολιτών.
Αυτή τη στιγμή πρέπει να προστατευτούν τα Μέσα Ενημέρωσης, να διασωθούν οι θέσεις εργασίας και να υποστηριχθούν οι πλέον ευάλωτοι εργαζόμενοι τους.
Η κεντρική εκστρατεία της κυβέρνησης για την προστασία της δημόσιας υγείας θα πρέπει να συμπληρωθεί με ειδικές εκστρατείες σε τοπικό επίπεδο ανάλογα με τις ιδιαιτερότητες της κάθε περιοχής, όπως αυτό συμβαίνει με τις τουριστικές περιοχές.
Θα πρέπει η Κυβέρνηση να καταβάλλει άμεσα, όπως υποσχέθηκε, την επιχορήγηση προς τα τοπικά και περιφερειακά μέσα, με ποσά τα οποία εκκρεμούν από το 2019, από την προηγούμενη κυβέρνηση, και παράλληλα, να εξαντλήσει κάθε άλλη δυνατότητα άμεσης ή μέσω των Περιφερειών, ενίσχυσής τους.
Πρέπει να προετοιμαστούμε για το μέλλον, ένα ποιοτικό μέλλον, με επαγγελματικές αρχές δεοντολογίας και δημοσιογραφική αλληλεγγύη, που σέβεται τα εργασιακά δικαιώματα και τις θεμελιώδεις αξίες της ελευθερίας.
ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ
Η όποια ρύθμιση ή όποια πολιτική ενίσχυσης δεν πρέπει να έχει μόνο οικονομικό αλλά και θεσμικό, δηλαδή μόνιμο χαρακτήρα, να έχει αναπτυξιακό και όχι διανεμητικό πρόσημο και να λαμβάνει υπόψη το κριτήριο της βιωσιμότητας και διατήρησης-ενίσχυσης της απασχόλησης.
Διαπιστώνεται ότι αυτό που χρειάζεται είναι περισσότερο η νομοθετική ρύθμιση για τη διαμόρφωση ενός ευνοϊκότερου πλαισίου λειτουργίας, όπως η φορολογική αντιμετώπιση, το κόστος εισαγωγής χάρτου, ο εκσυγχρονισμός της τεχνολογικής υποδομής, το κόστος διακίνησης κ.λ.π.

1. Ίδρυση και λειτουργία Ταμείου Τύπου

Σκοπός του θα είναι η ενίσχυση των ΜΜΕ, όχι μόνο σε περιπτώσεις κρίσεων, με αναπτυξιακή-επενδυτική προοπτική και όχι «επιδοματική» λογική. Χρηματοδότηση από τα ειδικά κεφάλαια όπως το “Coronavirus Response Investment Initiative”, μέρος του πόρου από την προτεινόμενη φορολόγηση των «κολοσσών» όπως οι πλατφόρμες της GAFAM, τα 4 εκατ. Ευρώ ετησίως που προβλέπονται για ενίσχυση του περιφερειακού Τύπου (78/2019 Πρόγραμμα ενίσχυσης των επιχειρήσεων έκδοσης ημερήσιων και εβδομαδιαίων περιφερειακών και τοπικών εφημερίδων - ΦΕΚ B' 1676/14.05.2019)κ.ά.
Κανόνας λειτουργίας του θα πρέπει να είναι η διαφάνεια και ο έλεγχος (με συμμετοχή των δημοσιογραφικών Ενώσεων), η διατήρηση της βιωσιμότητας των επιχειρήσεων ΜΜΕ που πλήττονται, με ρήτρες τη διατήρηση της απασχόλησης και την μισθολογική – ασφαλιστική - φορολογική συνέπεια.
Θα υπάρχει μέριμνα για τη δυνατότητα στήριξης των επιχειρήσεων έκδοσης εφημερίδων μέσω ειδικά σχεδιασμένων προγραμμάτων χρηματοδότησης, με σκοπό την ενίσχυση των εφημερίδων ως πυλώνων δημοκρατίας, πολυφωνίας και πλουραλισμού, καθώς και ποιότητας στον δημόσιο διάλογο. Επίσης τα σχέδια ενίσχυσης θα καλύπτουν όλες τις εγγεγραμμένες στο Ταμείο Τύπου επιχειρήσεις μέσων ενημέρωσης (Εφημερίδες, Ραδιόφωνα, Τηλεοπτικά Κανάλια, ενημερωτικές Ιστοσελίδες). Βασική παράμετρος λειτουργίας του Ταμείου, θα πρέπει να είναι η χρήση των κεφαλαίων και η διοχέτευση τους προς υγιείς επιχειρήσεις ΜΜΕ που εκπληρώνουν όλες τις οικονομικές και ασφαλιστικές τους υποχρεώσεις προς τους εργαζόμενους. Είναι άλλωστε κοινώς αποδεκτό, ότι στα ΜΜΕ που δεν υπάρχουν εργασιακές αναταραχές το παραγόμενο προϊόν είναι ποιοτικότερο και αναβαθμισμένο σε σύγκριση με αντίθετες καταστάσεις λειτουργίας τους. Μέσω του Ταμείου Τύπου, θα πρέπει να υπάρξει άμεση υποστήριξη στα ΜΜΕ που επηρεάζονται από την απώλεια διαφημιστικών εσόδων και με ειδική στήριξη στα περιφερειακά Μέσα Ενημέρωσης που κινδυνεύουν να εξαφανιστούν. Όπως έχει προτείνει και η ΔΟΔ, η βοήθεια θα πρέπει να χορηγείται μόνο σε ΜΜΕ που δεν έχουν απολύσει μισθωτούς δημοσιογράφους και δεν έχουν τερματίσει τη συνεργασία με αυτοαπασχολούμενους. Απασχολούν επίσης μέλη των Ενώσεων Συντακτών της χώρας (ΕΣΗΕΑ, ΕΣΗΕΜΘ, ΕΣΗEΘΣΤΕ-Ε, ΕΣΗΕΠΗΝ, ΕΣΠΗΤ), ενώ η παράμετρος ελέγχου της βιωσιμότητας της προς ενίσχυση επιχείρησης είναι βασικό σημείο για την χρηματοδότηση της. Θα πρέπει επίσης να υποστηριχθούν οι νεοσύστατες επιχειρήσεις στις οποίες συμμετέχουν πολλοί συνάδελφοι μας.

Ο πρώτος και βασικός κανόνας στήριξης των ΜΜΕ, εκτός των εργασιακών και ασφαλιστικών θεμάτων που αναφέρθηκαν παραπάνω είναι η τήρηση των Κανόνων Δεοντολογίας με ό,τι αυτοί περιλαμβάνουν (π.χ. ρητορική μίσους, εκβιασμοί, επιθέσεις σε κοινωνικές ομάδες από ΜΜΕ), ειδάλλως δεν θα υπόκεινται σε καμία ενίσχυση και θα διαγράφονται από το Ταμείο Τύπου. Επιτροπή που θα συγκροτηθεί, ανάλογης αυτής που συγκροτήθηκε για την ενίσχυση του Τύπου και αναλύεται παρακάτω, θα εξετάζει και θα ελέγχει τις όποιες καταγγελίες - αναφορές.

Ακόμη πρέπει να καθιερωθούν κίνητρα ενίσχυσης για την ανάκαμψη της δημοσιογραφίας, τα οποία θα πρέπει να προβλέπουν την αναγκαία υποστήριξη ώστε να «ζωντανέψουν» οι αίθουσες σύνταξης των ειδήσεων, με επαρκώς στελεχωμένο προσωπικό από ικανούς επαγγελματίες που θα παρέχουν αξιόπιστες ειδήσεις και ενημέρωση.
Οι εταιρίες που θα έχουν λάβει χρηματοδότηση δεν θα μπορούν για πέντε χρόνια, να προβαίνουν σε ενέργειες που θα έχουν ως αποτέλεσμα περικοπές των θέσεων εργασίας και μειώσεις μισθών, φαινόμενα που πήραν τη μορφή χιονοστιβάδας στη Ελλάδα της οικονομικής κρίσης και συνεχίζονται μέχρι σήμερα. Σε περιπτώσεις συγχωνεύσεων ΜΜΕ, η έγκρισή τους θα εξαρτάται από την διατήρηση όλων των θέσεων απασχόλησης των συγχωνευόμενων επιχειρήσεων για τουλάχιστον μία τριετία. Σε αντίθετη περίπτωση θα πρέπει να επιστρέφουν τα χρήματα πίσω.
Αρμόδια θα είναι επιτροπή που θα εξετάζει και θα ελέγχει τόσο την εφαρμογή των ρητρών, ενώ θα εισηγείται προς το Δ.Σ. τυχόν διακοπή προγραμμάτων χρηματοδότησης και επιστροφή χρημάτων.
Επισημαίνουμε ότι τα προγράμματα ενίσχυσης που θα υλοποιούνται από το ταμείο, του οποίου στην διοίκηση θα συμμετέχουν εκπρόσωποι των Ενώσεων Συντακτών και της ΠΟΕΣΥ, θα πρέπει να απευθύνονται προς όλον τον Τύπο, έντυπο και ηλεκτρονικό συμπεριλαμβανομένων και των περιοδικών.
Τέλος, στο πλαίσιο αξιοποίησης του Ευρωπαϊκού χρηματοδοτικού προγράμματος SURE, προτείνεται η θέσπιση οικονομικών κινήτρων για νέες προσλήψεις δημοσιογράφων μελών των Ενώσεων Συντακτών της χώρας με σχέση εξαρτημένης εργασίας, οι οποίοι είναι άνεργοι ή υποαπασχολούνται.
Κίνητρο θα μπορούσε να αποτελέσει η κάλυψη από το κράτος μέχρι τέλος του 2020, των ασφαλιστικών εισφορών στον βασικό μισθό κάθε νεοπροσλαμβανόμενου εργαζόμενου και του εργοδότη, για πλήρη απασχόληση σε ΜΜΕ, με δέσμευση μη απολύσεων για ένα έτος μετά τη λήξη της κρατικής μέριμνας.
Απαραίτητη προϋπόθεση θα πρέπει να είναι το προς οικονομική στήριξη ΜΜΕ να μην έχει προβεί σε απολύσεις προσωπικού το τρέχον έτος.
2. Εκκίνηση του προγράμματος ενίσχυσης Τύπου
Ήδη έχει νομοθετηθεί η διαδικασία ενίσχυσης των εφημερίδων, πανελλήνιας και περιφερειακής κυκλοφορίας, πολιτικής και αθλητικής θεματολογίας και είναι επείγουσα όσο ποτέ η υλοποίηση των νομοθετημένων μέτρων ενίσχυσης του έντυπου Τύπου και των περιοδικών.
Επίσης έχει συγκροτηθεί η επιτροπή η οποία θα έχει ως έργο «τη διατύπωση απλής γνώμης για την πλήρωση των προϋποθέσεων υπαγωγής των επιχειρήσεων στα προγράμματα χρηματοδότησης, στη βάση ειδικότερων κριτηρίων που αποσκοπούν στην αξιολόγηση των εντύπων, ιδίως ως προς την τήρηση της δημοσιογραφικής ηθικής και δεοντολογίας όπως προσδιορίζονται στους σχετικούς κώδικες επαγγελματικής ηθικής και δεοντολογίας».
Ωστόσο μέχρι στιγμής δεν έχει ξεκινήσει το έργο της επιτροπής.
* Ως υποσημείωση προσθέτουμε την συμμετοχή στο Χρηματοδοτικό Πρόγραμμα ΤΕΠΙΧ ΙΙ, των επιχειρήσεων περιφερειακού Τύπου, καθώς μέχρι στιγμής έχουν εξαιρεθεί, παρά το γεγονός ότι ο Κωδικός τους Αριθμός Δραστηριότητας (ΚΑΔ 5813) συμπεριελήφθη στον κατάλογο των πληττόμενων επιχειρήσεων από την πανδημία του κορωνοϊού.
3. Επικοινωνιακή εκστρατεία κορωνοϊού
Συνέχιση της επικοινωνιακής εκστρατείας για τον κορωνοϊό, με στόχο την ορθή ενημέρωση της Ευρωπαϊκής κοινής γνώμης για την εποχή μετά την άρση των περιορισμών. Η εκστρατεία θα περιλαμβάνει όλα τα μέσα ενημέρωσης (τηλεόραση, εφημερίδες, ραδιόφωνο, διαδίκτυο, σε περιφερειακό και τοπικό επίπεδο).
Επιβολή έκτακτου φόρου στις πολυεθνικές πλατφόρμες της GAFAΜ (Google, Apple, Facebook, Amazon και Microsoft), λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού και της χρήσης των ειδήσεων των δημοσιογράφων από τις προαναφερόμενες πλατφόρμες.
4. Πνευματικά δικαιώματα
Διασφάλιση της συμμόρφωσης των πλατφορμών με τις διατάξεις της Οδηγίας για τα Πνευματικά Δικαιώματα. Την απόδοση πνευματικών δικαιωμάτων στους δημοσιογράφους. Άμεση ολοκλήρωση του έργου της νομοπαρασκευαστικής επιτροπής και τελική απόφαση των Ενώσεων Συντακτών για τη δημιουργία ή μη Οργανισμού Συλλογικής Διαχείρισης στα πρότυπα άλλων Ευρωπαϊκών χωρών.
5. Μειωμένη φορολογία
- Αναγκαία θεωρείται η στήριξη με φοροαπαλλαγές των Μέσων Ενημέρωσης. Μειωμένη φορολογία σε ΜΜΕ τα οποία τηρούν και σέβονται τον κοινωνικό διάλογο και τα συνδικαλιστικά δικαιώματα, όπως ορίζονται από τις συμβάσεις της Διεθνούς Οργάνωσης Εργασίας ILO, ήτοι δεν γίνονται απολύσεις από κερδοφόρες εταιρίες και δημοσιοποιούνται με διαφάνεια οι ετήσιοι απολογισμοί και προϋπολογισμοί των εταιριών.
- Ειδική δανειοδότηση χαμηλής επιβάρυνσης για ανανέωση τεχνολογικού εξοπλισμού
- Για μία συγκεκριμένη περίοδο, ίσως τριετίας, εγγύηση του Δημοσίου για τραπεζικό δανεισμό σε ΜΜΕ ανάλογο με το επενδεδυμένο κεφάλαιο, για αποκλειστικό σκοπό τον τεχνολογικό εξοπλισμό και την κάλυψη εργοδοτικών-ασφαλιστικών παροχών, με κριτήριο την διατήρηση των θέσεων απασχόλησης τον τελευταίο χρόνο, τη μελέτη βιωσιμότητας και την ασφαλιστική-φορολογική ενημερότητα.
6. Προγράμματα κατάρτισης
Προώθηση προγραμμάτων για την ανάπτυξη δεξιοτήτων και την κατάρτιση των δημοσιογράφων, καθώς και προγραμμάτων για την παιδεία στα ΜΜΕ. Άμεσα μέτρα για την ενίσχυση των μακροχρόνια ανέργων, με ενίσχυση της εργασίας και όχι μόνο της ανεργίας. Οι ιδιοκτήτες που προσλαμβάνουν ανέργους, να δικαιούνται μειωμένη φορολογία, μείωση τελών σε χαρτί, ρεύμα, τηλέφωνο, διαδίκτυο και ασφαλιστικές απαλλαγές. Με αυτό τον τρόπο και οι άνεργοι θα έχουν εργασία και τα ασφαλιστικά ταμεία θα έχουν εισφορές και θα υπάρξει ποιοτική αναβάθμιση των ΜΜΕ.
Πρόγραμμα χορηγήσεων άμεσης στήριξης των μέσων ενημέρωσης και της ποιοτικής δημοσιογραφίας. Ιδιαίτερη μέριμνα πρέπει να ληφθεί για τα τοπικά και περιφερειακά μέσα ενημέρωσης καθώς και τα ενημερωτικά μέσα που λειτουργούν σε μικρές αγορές.
Ειδικά για την εξάλειψη της παραπληροφόρησης και των ψευδών ειδήσεων να υπάρξει ανάληψη πρωτοβουλιών επιμόρφωσης σε εθνικό και τοπικό επίπεδο από τις Ενώσεις Συντακτών και την ΠΟΕΣΥ, σε συνεργασία με ΜΜΕ.
7. Διαφήμιση
Ισότιμη και διαφανή κατανομή της διαφημιστικής δαπάνης για τις ανάγκες αντιμετώπισης της πανδημίας και όχι μόνο, ώστε να στηριχθούν όλα τα Μέσα Ενημέρωσης και να εξακολουθήσουν να λειτουργούν, προς όφελος της ενημέρωσης, της πολυφωνίας και της διατήρησης των θέσεων εργασίας στον κλάδο.
Σχεδόν ποτέ δεν εφαρμόστηκε η νομοθετημένη αντιστοιχία 70-30 για την κρατική διαφήμιση στα Πανελλήνια και Περιφερειακά ΜΜΕ, αντίστοιχα.
Η κατανομή της διαφήμισης θα πρέπει να γίνεται με κριτήρια και διαφάνεια και μόνο σε ΜΜΕ με επαγγελματίες εργαζόμενους. Οι πρόσφατες καμπάνιες για τον κορωνοϊό, τόσο της κυβέρνησης και άλλων φορέων έγιναν δυστυχώς χωρίς κριτήρια και διαφάνεια. Από το πρόγραμμα "Μένουμε Σπίτι" δόθηκαν κονδύλια σε ΜΜΕ χωρίς κανέναν εργαζόμενο, χωρίς κανέναν δημοσιογράφο και αποκλείστηκαν ΜΜΕ με επαγγελματίες δημοσιογράφους. Υπήρχε ακόμη και «επιβράβευση» ΜΜΕ που πρωταγωνίστησαν σε fake news με θανάτους και θετικά κρούσματα για τον κορωνοϊό.
Είναι χαρακτηριστικό ότι από τα 20 εκατομμύρια ευρώ που διατέθηκαν για την επικοινωνιακή καμπάνια και από τις εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ που δόθηκαν στις Περιφέρειες για τη μετάδοση των μηνυμάτων ενημέρωσης για τον κορωνοϊό, σχεδόν μηδενικές ήταν οι απολαβές των περιφερειακών ραδιοφωνικών σταθμών. Επίσης κανείς δεν γνωρίζει με ποια κριτήρια διατέθηκαν τα εν λόγω κονδύλια και σε ποια ΜΜΕ.
Για τον ουσιαστικό έλεγχο της κατανομής της προτείνεται η δημιουργία ενός Ειδικού Γραφείου στην Γ.Γ. Ενημέρωσης με Συμβούλιο Ελέγχου στο οποίο θα μετέχουν και εκπρόσωποι των δημοσιογραφικών Ενώσεων. Βασικό κριτήριο κατανομής θα πρέπει να είναι η τήρηση των κανόνων απασχόλησης, η βιωσιμότητα, η σοβαρότητα-εγκυρότητα του ΜΜΕ, η τήρηση των κανόνων δεοντολογίας.
8. Συνταξιοδοτικό
Είναι ευκαιρία σήμερα, που τα ΜΜΕ διέρχονται μεγάλη κρίση, λόγω της πανδημίας, να θεσπιστεί όριο συνταξιοδότησης για τους εργαζόμενους σε αυτά, η 35ετία ή η 37ετία, άνευ ορίου ηλικίας. Με τον τρόπο αυτό στα ΜΜΕ θα προκληθεί μια αναδιάρθρωση του προσωπικού που θα βοηθήσει και στην οικονομική τους ενίσχυση.
Πρόκειται για εργαζόμενους με ασφάλιση και πριν την 1η Ιανουαρίου του 1983, που έχουν εγκλωβιστεί με ηλικιακά όρια από το νόμο Κατρούγκαλου. Είναι μια πρόταση ρηξικέλευθη και άλλωστε ισχύει η 37ετία στην συνταξιοδότηση και σε άλλους κλάδους εργαζομένων (π.χ. εκπαιδευτικοί).

9. Υποχρεωτικές δημοσιεύσεις
Η κατάργηση των υποχρεωτικών δημοσιεύσεων θα πλήξει ανεπανόρθωτα τις επαρχιακές εφημερίδες, με αποτέλεσμα μεγάλος αριθμός τους να οδηγείται με μαθηματική ακρίβεια σε λουκέτο.
Σύμφωνα με στοιχεία αυτή τη στιγμή, δικαίωμα δημοσιεύσεων υποχρεωτικού χαρακτήρα (διακηρύξεις, προκηρύξεις κ.α.) έχουν περίπου 232 εφημερίδες, δηλαδή το σύνολο σχεδόν του εβδομαδιαίου και ημερήσιου τύπου της περιφέρειας και του τοπικού τύπου της Αττικής. Η ενδεχόμενη παύση δημοσίευσης των διακηρύξεων, από την 1η Ιανουαρίου 2021, αναμένεται να οδηγήσει σε δεινή οικονομική κατάσταση, ακόμη και σε λουκέτο, αρκετές από τις εφημερίδες αυτές.

10. Ειδικότερες προτάσεις
  • Μείωση του ΦΠΑ σε όλον τον Τύπο στο 6%, δηλαδή στην κατηγορία των βιβλίων και του έντυπου Τύπου.
  • Άμεση επιδότηση χάρτου εκτύπωσης για τις περιφερειακές εφημερίδες, οι οποίες απασχολούν τουλάχιστον δύο (2) δημοσιογράφους μέλη των Ενώσεων Συντακτών και που έχουν καθημερινή ή εβδομαδιαία έκδοση χωρίς διακοπή κυκλοφορίας και είναι μέλη των Ενώσεων Περιφερειακού Τύπου.
  • Στήριξη των τηλεοπτικών περιφερειακών σταθμών με άμεση μείωση του τέλους Digea.
  • Στήριξη σε επιχειρήσεις δημοσιογράφων, κουπόνια για τη διαφήμιση ΜΜΕ, δωρεάν συνδρομή από το κράτος στους νέους για τα ιδιωτικά ΜΜΕ.
  • Γενναία επιδότηση της σύστασης (και του εξοπλισμού) νέας επιχείρησης ΜΜΕ (έντυπος, ηλεκτρονικός, οπτικοακουστικός τύπος), από μακροχρόνια άνεργο/ους, η υποαπασχολούμενο/ους δημοσιογράφο/ους – μέλος/η Ενώσεων Συντακτών της χώρας ηλικίας έως 60 ετών, με δυνατότητα τραπεζικού δανεισμού για την ολοκληρωτική κάλυψη του απαιτούμενου κόστους λειτουργίας της νέας επιχείρησής του/τους.
  • Χρηματοδότηση της δωρεάν ψηφιακής συνδρομής των νέων σε ηλικία (6-18 ετών), όπως συστήνει η UNESCO ως μέρος της πρόσβασης στην εκπαίδευση και στην ενημέρωση και προτείνει να δοθούν φοροαπαλλαγές στις οικογένειες που έχουν συνδρομές σε μέσα ενημέρωσης.
    Τέλος, να ξεκινήσει η Κυβέρνηση, όπως ήδη έχουν κάνει άλλες ευρωπαϊκές κυβερνήσεις, άμεσα διαπραγματεύσεις με τις εταιρίες Google, Apple, Facebook, Amazon και Microsoft (GAFAM) και να εισπράξει φόρους για τα έσοδα που προκύπτουν στην εθνική επικράτεια από την χρήση τους από τους καταναλωτές.
Η επιβολή φόρου 6% σε αυτά τα έσοδα είναι μία πρόταση που αποδέχεται και η Διεθνής Ομοσπονδία Δημοσιογράφων, με την προϋπόθεση ότι η διαχείριση αυτού του πόρου θα γίνει από κοινού με Ενώσεις που εκπροσωπούν δημοσιογράφους και εργαζόμενους στα μέσα ενημέρωσης και εθνικές εργοδοτικές οργανώσεις.

Τα έσοδα θα οδηγούνται στα Ασφαλιστικά Ταμεία (κύρια και επικουρικά) των εργαζομένων στα ΜΜΕ (ΕΤΑΠ – ΜΜΕ, ΕΔΟΕΑΠ, ΕΤΑΣ, ΤΕΑΣ), αλλά και στο Ταμείο Τύπου, η ίδρυση και λειτουργία του οποίου αναλύθηκε παραπάνω.
11. Έλεγχος και εποπτεία
Για την καλύτερη εποπτεία τήρησης των κανόνων λειτουργίας του περιφερειακού Τύπου και τον καλύτερο συντονισμό των επιμέρους πολιτικών ενίσχυσής του, προτείνεται η δημιουργία ειδικής υπηρεσίας ελέγχου και εποπτείας των περιφερειακών ΜΜΕ στην Γ.Γ. Ενημέρωσης.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.