Μια από τις χειρότερες αιτίες εχθρότητας είναι η λύσσα και η ποταπή επιθυμία να δεις να υποκύπτει, αυτός που τολμάει να αντιστέκεται σ’ αυτό που σε συνθλίβει. Αλμπέρ Καμύ

Παρασκευή 22 Οκτωβρίου 2021

Οι “ραδιοφωνάρχες” επιχειρούν να επιβάλουν τους όρους τους

Της Αγγέλας Νταρζάνου από την
 “Αυγή” 
Ένα ραδιοφωνικό τοπίο προσαρμοσμένο ακριβώς στις προδιαγραφές που ορίζουν τρεις μεγάλοι ραδιοφωνικοί όμιλοι της Αθήνας σχεδιάζει να επιβάλει για το σύνολο της επικράτειας η κυβέρνηση Μητσοτάκη προκειμένου να ελέγξει και τον χώρο του ραδιοφώνου, όπως συνέβη με την τηλεόραση. Ο σχεδιασμός έχει ξεκινήσει από τις αρχές του καλοκαιριού, με τη σύσταση τον περασμένο Ιούνιο της Ομάδας Εργασίας για τη Ραδιοφωνία, η οποία παρά τη δήθεν «πλουραλιστική» της σύνθεση, έχει εκπονήσει μελέτη κομμένη και ραμμένη στις λειτουργικές προδιαγραφές που υπαγορεύουν οι αθηναϊκοί ραδιοφωνικοί όμιλοι.
Πρόκειται για μια ομάδα περίπου 13 σταθμών (από τα 29 μέλη της ΕΙΙΡΑ και τους 46 που λειτουργούν με Βεβαίωση Νόμιμης Λειτουργίας του ΕΣΡ στον Νομό Αττικής) που ανήκουν σε τρεις ομίλους και έχουν σχηματίσει μια άτυπη συμμαχία, η οποία επιχειρεί να επιβάλει τους σχεδιασμούς της. Πρόκειται για τους ομίλους του Γ. Αλαφούζου (ΣΚΑΪ 100,3 και ΣπορFM), της Αλ. Δασκαλοπούλου (Frontstage: En Lefko, Hit, Red, Μελωδία, Kids Radio 88,6), αλλά των Βαρδινογιάννη και Φιλιππόπουλου / Αττικές Εκδόσεις (Δρόμος, Δίεση, Alpha Radio και Λάμψη, Athens DeeJay, Rock FM). Αφού κατάφεραν να καθαιρέσουν τον Παναγιώτη Κωστάκη (Κiss FM) από την προεδρία της  Ένωσης Ιδιοκτητών Ιδιωτικών Ραδιοφώνων Αττικής (ΕΙΙΡΑ) και να τοποθετήσουν στη θέση του την Αλεξάνδρα Δασκαλοπούλου, εμφανίζονται στην Ομάδα Εργασίας για τη Ραδιοφωνία να εκπροσωπούν τα συμφέροντα των ιδιωτικών ραδιοφωνικών σταθμών της Αττικής, στην πραγματικότητα όμως, με τις πλάτες της κυβέρνησης, επιχειρούν να διαμορφώσουν το ραδιοφωνικό τοπίο του μέλλοντος, απολύτως ελεγχόμενο και ρυθμισμένο σύμφωνα με τους όρους που θέτουν οι ίδιοι.
Η τελευταία πρόταση της Ομάδας Εργασίας για τη Ραδιοφωνία που υπακούει στους σχεδιασμούς των ομίλων της ΕΙΙΡΑ περιέχει αυθαίρετες προβλέψεις, οι περισσότερες από τις οποίες είναι εις βάρος της συντριπτικής πλειονότητας των ραδιοφωνικών σταθμών της χώρας. Συγκεκριμένα:
* Προτείνει τη δημιουργία ραδιοφωνικών σταθμών τριών ταχυτήτων, προφανώς θεωρώντας βέβαιο ότι οι σταθμοί της ομάδας θα είναι στην πρώτη ταχύτητα… Οι σταθμοί χωρίζονται με βάση την εμβέλεια και τον επιχειρηματικό φορέα που τους λειτουργεί:
Τοπικός Θα εκπέμπει από ένα μόνο Κέντρο Εκπομπής (Κ.Ε.). Μπορεί να είναι εμπορικός σταθμός (Α.Ε., ΕΠΕ) ή μη κερδοσκοπικός (να ανήκει σε ΟΤΑ – δημοτικός, σε ΝΠΔΔ, σε μητροπόλεις – εκκλησιαστικός). Θα υφίσταται περιορισμό στις διαφημίσεις.
Υπερτοπικός Θα εκπέμπει από τουλάχιστον δύο γειτονικά Κ.Ε. και θα καλύπτει μεγάλο πληθυσμιακά μέρος ενός νομού. Μπορεί να είναι εμπορικός ή μη κερδοσκοπικός.
Περιφερειακός Θα εκπέμπει από τουλάχιστον τρία γειτονικά Κ.Ε. και θα έχει κατά το δυνατό πλήρη κάλυψη μιας περιοχής εξυπηρέτησης, που θα καλύπτει μεγάλο πληθυσμιακά μέρος τουλάχιστον δύο νομών. Υποχρεωτικά μόνο εμπορικός σταθμός. Αρχικά, η συγκεκριμένη κατηγορία θα αφορά μόνο ενημερωτικούς σταθμούς.
Ειδική κατηγορία: Μικροτοπικός Θα εκπέμπει από κεραία εκτός Κ.Ε., με περιορισμένη εμβέλεια και ειδικά τεχνικά χαρακτηριστικά. Αφορά τους ερασιτεχνικούς – κοινωνικούς σταθμούς, που μπορεί να ανήκουν σε σωματεία, αστικές μη κερδοσκοπικές εταιρείες, σχολικές μονάδες. Δεν μπορούν να είναι ενημερωτικοί, χωρίς διαφημίσεις, χωρίς δικτύωση, χωρίς υποχρέωση καταβολής ανταλλάγματος.
* Χωρίς πολλές εξηγήσεις προωθείται ακόμη και το κλείσιμο του 105,5 Στο Κόκκινο. Για λόγους «πολυφωνίας» λέει, μολονότι η «πολυφωνία» δεν προβλέπεται στα κριτήρια αξιολόγησης. Συγκεκριμένα, χωρίς προηγούμενη αιτιολόγηση, αναφέρεται: «Θεωρείται αυτονόητο ότι, δεδομένων των συνταγματικών υποχρεώσεων πολυφωνίας, η λειτουργία σταθμών ελεγχόμενων από πολιτικά κόμματα δεν είναι νοητή». Ενώ οι σταθμοί του Αλαφούζου εξασφαλίζουν την πολυφωνία, αυτό είναι γνωστό!
Η πρόταση της ΕΙΙΡΑ είναι, λέει, άλλη: προτείνει άδειες «ειδικού σκοπού» για δημοτικούς σταθμούς, Εκκλησία, κόμματα, ΑΕΙ. Οι σταθμοί αυτοί θα εκπέμπουν με χαμηλότερη ισχύ, «δεν θα ασκούν επιχειρηματική δραστηριότητα», δηλαδή θα έχουν περιορισμό στη διαφήμιση και θα κάνουν χρήση συχνότητας από κοινού με άλλους. Π.χ., το Κόκκινο με την Πειραϊκή Εκκλησία!
* Εκεί όμως που η πρόταση “τα σπάει” είναι στα κριτήρια βαθμολόγησης για την αξιολόγηση των σταθμών προκειμένου να τους χορηγηθεί άδεια. Προτείνεται λοιπόν, να μην λαμβάνονται υπόψη (σύμφωνα με τον νόμο Ρουσόπουλου 3592/2007) τα κριτήρια της παλαιότητας, της αρνητικής βαθμολόγησης λόγω κυρώσεων του ΕΣΡ, αλλά ούτε και του απασχολούμενου προσωπικού! Λογικό, αφού π.χ. με έναν ηχολήπτη μπορούν να λειτουργούν 5 ραδιόφωνα! Προτείνουν ως κριτήρια αξιολόγησης την οικονομική βιωσιμότητα (που βγαίνει εύκολα αν με έναν ηχολήπτη λειτουργείς 5 ραδιόφωνα) και την προγραμματική πληρότητα. Πώς όμως ορίζεται η προγραμματική πληρότητα σε έναν μουσικό σταθμό π.χ. ροκ; Να παίζει όλα τα… είδη ροκ;
* Τι συμβαίνει όμως εάν ο αριθμός των ραδιοφώνων που θα αδειοδοτηθούν είναι μεγαλύτερος από τις διαθέσιμες συχνότητες; Με τη μεγαλύτερη δυνατή προχειρότητα (ή μήπως πάλι σκοπιμότητα;) προτείνεται η λύση της σύγχρησης συχνότητας για όσους πήραν τη χαμηλότερη βαθμολογία. Η από κοινού χρήση συχνότητας δεν έχει προχωρήσει ποτέ και με κανέναν τρόπο στο παρελθόν, όμως με περίσσια προχειρότητα η επιτροπή προτείνει αυτή τη «λύση».
Τεχνικά χαρακτηριστικά Την ευθύνη για την εκπόνηση του Χάρτη Συχνοτήτων πανελλαδικά θα έχουν η ΕΕΤΤ και το ΕΣΡ. Ο χάρτης θα περιορίζει τις σημερινές δυνατότητες της ΕΡΑ τόσο σε ισχύ όσο και σε πλήθος συχνοτήτων. Για το μέλλον προβλέπεται αδειοδότηση και της κρατικής ραδιοφωνίας! Τα πάρκα κεραιών θα οριστούν από την ΕΕΤΤ και θα λειτουργούν από νομικό πρόσωπο που θα αναλάβει τη λειτουργία της εγκατάστασης για λογαριασμό των αδειούχων σταθμών. Στην επόμενη φάση, της ψηφιακής μετάδοσης με σύστημα DAB+, τη μετάδοση θα αναλάβουν εταιρείες παρόχων δικτύου, ένα είδος μικρών Digea, που είναι αμφίβολο εάν θα αντέξουν να πληρώνουν οι περιφερειακοί σταθμοί. Η ανάλογη εμπειρία στην τηλεόραση είναι τα λουκέτα.
* Και το καλύτερο για το τέλος: Ο έλεγχος όλων των παραπάνω δεν θα γίνεται από τη διοίκηση, αλλά από τις ανεξάρτητες αρχές, το Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης και την Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων. Αυτό σημαίνει ότι η εκάστοτε κυβέρνηση δεν θα έχει καμία ευθύνη, δεν θα υπόκειται καν σε κοινοβουλευτικό έλεγχο, καθώς την ευθύνη θα έχουν οι ανεξάρτητες αρχές.
* Χωρίς πολλές εξηγήσεις προωθείται ακόμη και το κλείσιμο του 105,5 Στο Κόκκινο. Για λόγους «πολυφωνίας» λέει, μολονότι η «πολυφωνία» δεν προβλέπεται στα κριτήρια αξιολόγησης. Συγκεκριμένα, χωρίς προηγούμενη αιτιολόγηση, αναφέρεται: «Θεωρείται αυτονόητο ότι, δεδομένων των συνταγματικών υποχρεώσεων πολυφωνίας, η λειτουργία σταθμών ελεγχόμενων από πολιτικά κόμματα δεν είναι νοητή». Ενώ οι σταθμοί του Αλαφούζου εξασφαλίζουν την πολυφωνία, αυτό είναι γνωστό!
Η πρόταση της ΕΙΙΡΑ είναι, λέει, άλλη: προτείνει άδειες «ειδικού σκοπού» για δημοτικούς σταθμούς, Εκκλησία, κόμματα, ΑΕΙ. Οι σταθμοί αυτοί θα εκπέμπουν με χαμηλότερη ισχύ, «δεν θα ασκούν επιχειρηματική δραστηριότητα», δηλαδή θα έχουν περιορισμό στη διαφήμιση και θα κάνουν χρήση συχνότητας από κοινού με άλλους. Π.χ., το Κόκκινο με την Πειραϊκή Εκκλησία!
* Εκεί όμως που η πρόταση “τα σπάει” είναι στα κριτήρια βαθμολόγησης για την αξιολόγηση των σταθμών προκειμένου να τους χορηγηθεί άδεια. Προτείνεται λοιπόν, να μην λαμβάνονται υπόψη (σύμφωνα με τον νόμο Ρουσόπουλου 3592/2007) τα κριτήρια της παλαιότητας, της αρνητικής βαθμολόγησης λόγω κυρώσεων του ΕΣΡ, αλλά ούτε και του απασχολούμενου προσωπικού! Λογικό, αφού π.χ. με έναν ηχολήπτη μπορούν να λειτουργούν 5 ραδιόφωνα! Προτείνουν ως κριτήρια αξιολόγησης την οικονομική βιωσιμότητα (που βγαίνει εύκολα αν με έναν ηχολήπτη λειτουργείς 5 ραδιόφωνα) και την προγραμματική πληρότητα. Πώς όμως ορίζεται η προγραμματική πληρότητα σε έναν μουσικό σταθμό π.χ. ροκ; Να παίζει όλα τα… είδη ροκ;
* Τι συμβαίνει όμως εάν ο αριθμός των ραδιοφώνων που θα αδειοδοτηθούν είναι μεγαλύτερος από τις διαθέσιμες συχνότητες; Με τη μεγαλύτερη δυνατή προχειρότητα (ή μήπως πάλι σκοπιμότητα;) προτείνεται η λύση της σύγχρησης συχνότητας για όσους πήραν τη χαμηλότερη βαθμολογία. Η από κοινού χρήση συχνότητας δεν έχει προχωρήσει ποτέ και με κανέναν τρόπο στο παρελθόν, όμως με περίσσια προχειρότητα η επιτροπή προτείνει αυτή τη «λύση».
Τεχνικά χαρακτηριστικά Την ευθύνη για την εκπόνηση του Χάρτη Συχνοτήτων πανελλαδικά θα έχουν η ΕΕΤΤ και το ΕΣΡ. Ο χάρτης θα περιορίζει τις σημερινές δυνατότητες της ΕΡΑ τόσο σε ισχύ όσο και σε πλήθος συχνοτήτων. Για το μέλλον προβλέπεται αδειοδότηση και της κρατικής ραδιοφωνίας! Τα πάρκα κεραιών θα οριστούν από την ΕΕΤΤ και θα λειτουργούν από νομικό πρόσωπο που θα αναλάβει τη λειτουργία της εγκατάστασης για λογαριασμό των αδειούχων σταθμών. Στην επόμενη φάση, της ψηφιακής μετάδοσης με σύστημα DAB+, τη μετάδοση θα αναλάβουν εταιρείες παρόχων δικτύου, ένα είδος μικρών Digea, που είναι αμφίβολο εάν θα αντέξουν να πληρώνουν οι περιφερειακοί σταθμοί. Η ανάλογη εμπειρία στην τηλεόραση είναι τα λουκέτα.
* Και το καλύτερο για το τέλος: Ο έλεγχος όλων των παραπάνω δεν θα γίνεται από τη διοίκηση, αλλά από τις ανεξάρτητες αρχές, το Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης και την Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων. Αυτό σημαίνει ότι η εκάστοτε κυβέρνηση δεν θα έχει καμία ευθύνη, δεν θα υπόκειται καν σε κοινοβουλευτικό έλεγχο, καθώς την ευθύνη θα έχουν οι ανεξάρτητες αρχές.
* Χωρίς πολλές εξηγήσεις προωθείται ακόμη και το κλείσιμο του 105,5 Στο Κόκκινο. Για λόγους «πολυφωνίας» λέει, μολονότι η «πολυφωνία» δεν προβλέπεται στα κριτήρια αξιολόγησης. Συγκεκριμένα, χωρίς προηγούμενη αιτιολόγηση, αναφέρεται: «Θεωρείται αυτονόητο ότι, δεδομένων των συνταγματικών υποχρεώσεων πολυφωνίας, η λειτουργία σταθμών ελεγχόμενων από πολιτικά κόμματα δεν είναι νοητή». Ενώ οι σταθμοί του Αλαφούζου εξασφαλίζουν την πολυφωνία, αυτό είναι γνωστό!
Η πρόταση της ΕΙΙΡΑ είναι, λέει, άλλη: προτείνει άδειες «ειδικού σκοπού» για δημοτικούς σταθμούς, Εκκλησία, κόμματα, ΑΕΙ. Οι σταθμοί αυτοί θα εκπέμπουν με χαμηλότερη ισχύ, «δεν θα ασκούν επιχειρηματική δραστηριότητα», δηλαδή θα έχουν περιορισμό στη διαφήμιση και θα κάνουν χρήση συχνότητας από κοινού με άλλους. Π.χ., το Κόκκινο με την Πειραϊκή Εκκλησία!
* Εκεί όμως που η πρόταση “τα σπάει” είναι στα κριτήρια βαθμολόγησης για την αξιολόγηση των σταθμών προκειμένου να τους χορηγηθεί άδεια. Προτείνεται λοιπόν, να μην λαμβάνονται υπόψη (σύμφωνα με τον νόμο Ρουσόπουλου 3592/2007) τα κριτήρια της παλαιότητας, της αρνητικής βαθμολόγησης λόγω κυρώσεων του ΕΣΡ, αλλά ούτε και του απασχολούμενου προσωπικού! Λογικό, αφού π.χ. με έναν ηχολήπτη μπορούν να λειτουργούν 5 ραδιόφωνα! Προτείνουν ως κριτήρια αξιολόγησης την οικονομική βιωσιμότητα (που βγαίνει εύκολα αν με έναν ηχολήπτη λειτουργείς 5 ραδιόφωνα) και την προγραμματική πληρότητα. Πώς όμως ορίζεται η προγραμματική πληρότητα σε έναν μουσικό σταθμό π.χ. ροκ; Να παίζει όλα τα… είδη ροκ;
* Τι συμβαίνει όμως εάν ο αριθμός των ραδιοφώνων που θα αδειοδοτηθούν είναι μεγαλύτερος από τις διαθέσιμες συχνότητες; Με τη μεγαλύτερη δυνατή προχειρότητα (ή μήπως πάλι σκοπιμότητα;) προτείνεται η λύση της σύγχρησης συχνότητας για όσους πήραν τη χαμηλότερη βαθμολογία. Η από κοινού χρήση συχνότητας δεν έχει προχωρήσει ποτέ και με κανέναν τρόπο στο παρελθόν, όμως με περίσσια προχειρότητα η επιτροπή προτείνει αυτή τη «λύση».
Τεχνικά χαρακτηριστικά Την ευθύνη για την εκπόνηση του Χάρτη Συχνοτήτων πανελλαδικά θα έχουν η ΕΕΤΤ και το ΕΣΡ. Ο χάρτης θα περιορίζει τις σημερινές δυνατότητες της ΕΡΑ τόσο σε ισχύ όσο και σε πλήθος συχνοτήτων. Για το μέλλον προβλέπεται αδειοδότηση και της κρατικής ραδιοφωνίας! Τα πάρκα κεραιών θα οριστούν από την ΕΕΤΤ και θα λειτουργούν από νομικό πρόσωπο που θα αναλάβει τη λειτουργία της εγκατάστασης για λογαριασμό των αδειούχων σταθμών. Στην επόμενη φάση, της ψηφιακής μετάδοσης με σύστημα DAB+, τη μετάδοση θα αναλάβουν εταιρείες παρόχων δικτύου, ένα είδος μικρών Digea, που είναι αμφίβολο εάν θα αντέξουν να πληρώνουν οι περιφερειακοί σταθμοί. Η ανάλογη εμπειρία στην τηλεόραση είναι τα λουκέτα.
* Και το καλύτερο για το τέλος: Ο έλεγχος όλων των παραπάνω δεν θα γίνεται από τη διοίκηση, αλλά από τις ανεξάρτητες αρχές, το Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης και την Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων. Αυτό σημαίνει ότι η εκάστοτε κυβέρνηση δεν θα έχει καμία ευθύνη, δεν θα υπόκειται καν σε κοινοβουλευτικό έλεγχο, καθώς την ευθύνη θα έχουν οι ανεξάρτητες αρχές.
Η Ομάδα Εργασίας για τη Ραδιοφωνία συστάθηκε από την Προεδρία της Κυβέρνησης στις 25.6.2021 και έχει συνεδριάσει έκτοτε οκτώ φορές, τελευταία την περασμένη Παρασκευή. Την έκθεσή της αναμένεται να καταθέσει άμεσα στον αρμόδιο υφυπουργό και εκπρόσωπο της κυβέρνησης Γιάννη Οικονόμου. Στην ομάδα εργασίας συμμετέχουν εκπρόσωποι του Γ. Οικονόμου και της Γ.Γ. Ενημέρωσης – Επικοινωνίας που έχει τον συντονισμό, του υπουργού Κ. Πιερρακάκη μέσω της Γενικής Γραμματείας Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων, της Εθνικής Επιτροπής Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ), του Εθνικού Συμβουλίου Ραδιοτηλεόρασης (ΕΣΡ), των ιδιοκτητών ραδιοφωνικών σταθμών Αττικής (ΕΙΙΡΑ) και πανελλαδικά (ΠΕΙΡΑΣ), των τεχνικών ραδιοφώνου (ΕΤΕΡ), της ΕΡΤ.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.