Αλήθεια είναι ότι έχουμε χάσει αμέτρητες φορές αλλά: ΓΙΑΤΙ ΔΕΝ ΝΟΙΩΘΟΥΜΕ ΗΤΤΗΜΈΝΟΙ;

Πέμπτη 30 Νοεμβρίου 2023

Διαφήμιση- επικοινωνία βάζουν το πρώτο φίμωτρο στην ενημέρωση

Ματίνα Παπαχριστούδη στο 
ΠΡΙΝ του Σαββατοκύριακου 
Μόλις πρόσφατα, σε τηλεοπτική εκπομπή ιδιωτικού καναλιού εμφανίστηκε ως χορηγός η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Η κερδοφόρα εταιρεία στην οποία μετέχουν οι μεγαλύτεροι επιχειρηματικοί όμιλοι της χώρας, που έχει προνομιακές σχέσεις με το μέγαρο Μαξίμου και είναι αυτή που βρίσκεται πίσω από κάθε μεγάλο έργο και κρατική ανάθεση. Η ίδια εταιρεία ήταν χορηγός στη ΔΕΘ, μπροστά στις δικές της διαφημίσεις έκανε την ομιλία του ο πρωθυπουργός, Κ. Μητσοτάκης. Η μετάβαση σε απευθείας χορηγίες τηλεοπτικών εκπομπών πιστοποιεί με τον καλύτερο τρόπο τα πολλαπλά “φίμωτρα” που μπαίνουν στην ενημέρωση και τους δημοσιογράφους, με αφετηρία τα δεσμά της διαφήμισης. Τα τμήματα μάρκετινγκ είναι, άλλωστε, αυτά που έχουν το πάνω χέρι στις αίθουσες σύνταξης.
Έως πρόσφατα, στα έντυπα Μέσα, οι εταιρικές καταχωρήσεις με διαφημιστικό πληροφοριακό περιεχόμενο έφεραν την επισήμανση «πληρωμένη δημοσίευση». Πλέον δεν υπάρχει λόγος να γίνεται αυτό. Οι διαφημιζόμενοι, κράτος και ιδιώτες, όχι μόνο υπαγορεύουν ειδήσεις και πληροφορίες θετικές για το έργο και τη δράση των επιχειρηματικών ομίλων, των τραπεζιτών, των υπουργών, των φίλων και γνωστών τους, αλλά κυρίως απαγορεύουν ειδήσεις και ρεπορτάζ που δεν τους βολεύουν. Θέματα που σχετίζονται με σημαντικές επιπτώσεις στην κοινωνία, το περιβάλλον ή τον πολιτισμό δεν επιτρέπεται να βρουν δίοδο στη δημοσιότητα. Είναι απαγορευτικό για κάθε ΜΜΕ να κάνει έρευνα ή ρεπορτάζ για εταιρείες ενέργειας, τουρισμού, real estate, τραπεζών, τηλεπικοινωνιών. Είναι οι μεγαλύτεροι διαφημιζόμενοι και πραγματικοί ελεγκτές της ενημέρωσης.
Την τακτική αυτή εφάρμοσε η κυβέρνηση της ΝΔ ήδη από το 2019, υπερδιπλασιάζοντας τα κονδύλια της λεγόμενης κρατικής διαφήμισης. Μόνο τις τελευταίες 20 ημέρες ανακοινώθηκαν σχετικά προγράμματα και κονδύλια από τα υπουργεία Τουρισμού, Υγείας, Παιδείας, ύψους 20 εκατ. ευρώ, ενώ έως τον Αύγουστο του ’23 καταγράφηκε διαφήμιση άνω των 40 εκατ. Τα περίφημα επικοινωνιακά προγράμματα, γνωστά και ως «λίστες» Πέτσα, Κικίλια, Πλεύρη κ.λπ., είναι αυτά που καθορίζουν τη δημοσιότητα στη συντριπτική πλειονότητα των μίντια. Υπουργοί, μέσω της πληρωμένης επικοινωνίας, ελέγχουν την πληροφόρηση, ανοιγοκλείνοντας τη στρόφιγγα του κρατικού χρήματος.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.