Tην Τετάρτη 14 Σεπτεμβρίου λήγει η διαβούλευση για το σχέδιο νόμου του Μαξίμου για τη δημιουργία νέου Μητρώου έντυπου και ηλεκτρονικού Τύπου. Το σχέδιο νόμου κινείται στα όρια της αντισυνταγματικότητας για τον Τύπο καθώς συνδέει με άμεσο και έμμεσο τρόπο τη χορήγηση κρατικών ενισχύσεων στις εφημερίδες και τις ιστοσελίδες καθώς και τη διανομή της κρατικής διαφήμισης με την εγγραφή στα Μητρώα και τον έλεγχο-εποπτεία από τη γενική γραμματεία. Ταυτόχρονα συστήνεται με απόφαση υπουργού Επιτροπή Δεοντολογίας που μπορεί να λειτουργεί ευθέως ως λογοκρισία σε όσους δεν πειθαρχούν στο κυβερνητικό αφήγημα.
Για το σχέδιο νόμου μπορείτε να δείτε εδώ και εδώ αυτά που προβλέπει . Το σχέδιο νόμου περιλαμβάνει:
>> Δημιουργούνται δυο νέα Μητρώα στη γενική γραμματεία ενημέρωσης και επικοινωνίας, εκτός από το Μητρώο περιφερειακών εφημερίδων που υπήρχε ήδη με όρους για την διανομή των κρατικών δημοσιεύσεων το οποίο εντάσσεται ως υποΜητρώο στα παραπάνω. Ένα για τον έντυπο Τύπο (Μ.Ε.Τ) και ένα για τον ηλεκτρονικό Τύπο Μ.Η.Τ. Κύριο χαρακτηριστικό του σχεδίου η διασύνδεση των όποιων κρατικών ενισχύσεων, έμμεσων ή άμεσων και της κρατικής διαφήμισης επικοινωνιακών προγραμμάτων με την εγγραφή και την εποπτεία-έλεγχο της γενικής γραμματείας. Θα απαγορεύεται η χορήγηση ενισχύσεων, αναπτυξιακών, επιδοτήσεων, κρατικής διαφήμισης σε όσα media δεν είναι εγγεγραμμένα στα Μητρώα.
>> Καθορίζονται όροι για την εγγραφή, όπως δήλωση ιδιοκτησιακού καθεστώτος, υποχρέωση αναγραφής εκδότη-διευθυντή-διευθυντή σύνταξης, αριθμός φύλλων εκτύπωσης, περιεχόμενο σε ιστοσελίδες, προσωπικό. Εισάγεται η διασύνδεση ελέγχου των επιχειρήσεων media με εφορία, κρατικούς φορείς. Για το προσωπικό εφημερίδων καθορίζεται το ελάχιστο προσωπικό μόλις 15 δημοσιογράφοι για πανελλαδικές εφημερίδες, αναλογικά με τον πληθυσμό για περιφερειακές εφημερίδες. Για τις ιστοσελίδες ανάλογα με τον τζίρο (από 80.000 έως πάνω από 160.000 ευρώ) από έναν(!) έως 3 δημοσιογράφους και αντίστοιχα για άλλες ειδικότητες ο ίδιος αριθμός. Δεν υπάρχει καμία απολύτως πρόβλεψη για εκδόσεις-ιστοσελίδες που δεν έχουν εταιρεία (Α.Ε ή άλλης μορφής), συνεταιριστικά σχήματα. Πρακτικά ακόμη κι αν είναι εγεγραμμένοι στα Μητρώα δεν δικαιούνται κρατικής ενίσχυσης-διαφήμισης.
>> Διορίζεται με απόφαση υπουργού (!) Επιτροπή Δεοντολογίας 9 μελών στην οποία μετέχουν σε θέση προέδρου εκπρόσωπος του Ιδρύματος Μπότση, τρεις εκπρόσωποι των ενώσεων ιδιοκτητών, δυο εκπρόσωποι δημοσιογράφων (ΕΣΗΕΑ-ΠΟΕΣΥ), 2 Πανεπιστημιακοί τμημάτων ΜΜΕ και ένας εκπρόσωπος ΕΣΡ. Με απλή καταγγελία η Επιτροπή δεοντολογίας εντός 10 ημερών διαγράφει το έντυπο ή ιστοσελίδα από τα Μητρώα για 2 χρόνια (παύει η κρατική ενίσχυση-διαφήμιση).
>> Παρατείνεται η ημερομηνία χορήγησης περιφερειακών αδειών για 30/6-2023, συνεχίζοντας το απαράδεκτο αντισυνταγματικό καθεστώς. Κυρίως το σοβαρότερο:
1ον: Νομιμοποιεί και διευκολύνει μεταβιβάσεις μεριδίων καναλιών με την παρουσίαση ενός απλού ιδιωτικού συμφωνητικού! (που κανείς δεν μπορεί να ελέγξει το διάστημα υπογραφής που δηλώνεται).
2ον: Επιτρέπει να θεωρούνται ως “μετοχικά μερίδια” διαφημιστικά πακέτα, χορηγίες, τηλεμάρκετινγκ, επικοινωνιακά προγράμματα, κ.λ.π. Θεωρητικά ο Βελόπουλος που έχει συνεργασία διαφημιστικής προβολής με εκπομπές με όλα τα περιφερειακά κανάλια θα λογίζεται ως “μέτοχος” του καναλιού με συγκεκριμένο ποσοστό ανάλογα του διαφημιστικού πακέτου!
>> Μειώνει το προσωπικό των τηλεοπτικών σταθμών. Μια απαίτηση των ιδιοκτητών ιδιωτικών καναλιών από το 2020 (στον Πέτσα αρχικά στον Λιβάνιο αργότερα) για τη δυνατότητα να προσμετράται στον αριθμό των υποχρεωτικά 400 ατόμων στα αδειούχα πανελλαδικά κανάλια, το 40% προσωπικού που απασχολείται στις διασυνδεμένες εταιρείες παραγωγής. Μετά τις απεργίες του 2020-2021, ο Λιβάνιος καθόρισε αυτό το ποσοστό σε 15%. Τώρα εισάγεται το 40% από τον Γ. Οικονόμου. Ενδιαφέρον έχει το πως αιτιολογεί ο κυβερνητικός εκπρόσωπος την επιλογή αυτή.
Γράφει στην έκθεση αξιολόγησης των ρυθμίσεων: “ Η αύξηση των θέσεων εργασίας στη βιομηχανία των οπτικοακουστικών έργων οφείλεται κυρίως στους αδειούχους παρόχους περιεχομένου. Δεδομένης της εν λόγω αύξησης, κρίνεται σημαντική για την εναρμόνιση του ποσοστού του προσμετρώμενου προσωπικού των συγγενών εταιρειών με τη σύγχρονη πραγματικότητα, η τεχνική βελτίωση στο κριτήριο προσωπικού τους με αναπροσαρμογή του ποσοστού του προσμετρώμενου προσωπικού συνδεδεμένων εταιρειών και ανεξάρτητων εταιρειών παραγωγής στο σαράντα τοις εκατό (40%)”. Γίνεται κατανοητό πως οι εταιρείες των καναλιών θέλουν να απαλλαγούν από τουλάχιστον 100-120 άτομα με συμβάσεις αορίστου χρόνου, τα οποία θα μετακινηθούν στις θυγατρικές εταιρείες παραγωγής τους όπου ισχύουν οι συμβάσεις 7-8 μηνών. Στη νέα ρύθμιση αλλάζει και η υποχρέωση απασχόλησης των εργαζομένων σε διασυνδεμένες εταιρείες με σταθερές σχέσεις εργασίας (νόμος Λιβάνιου).
Για το σχέδιο νόμου μπορείτε να δείτε εδώ και εδώ αυτά που προβλέπει . Το σχέδιο νόμου περιλαμβάνει:
>> Δημιουργούνται δυο νέα Μητρώα στη γενική γραμματεία ενημέρωσης και επικοινωνίας, εκτός από το Μητρώο περιφερειακών εφημερίδων που υπήρχε ήδη με όρους για την διανομή των κρατικών δημοσιεύσεων το οποίο εντάσσεται ως υποΜητρώο στα παραπάνω. Ένα για τον έντυπο Τύπο (Μ.Ε.Τ) και ένα για τον ηλεκτρονικό Τύπο Μ.Η.Τ. Κύριο χαρακτηριστικό του σχεδίου η διασύνδεση των όποιων κρατικών ενισχύσεων, έμμεσων ή άμεσων και της κρατικής διαφήμισης επικοινωνιακών προγραμμάτων με την εγγραφή και την εποπτεία-έλεγχο της γενικής γραμματείας. Θα απαγορεύεται η χορήγηση ενισχύσεων, αναπτυξιακών, επιδοτήσεων, κρατικής διαφήμισης σε όσα media δεν είναι εγγεγραμμένα στα Μητρώα.
>> Καθορίζονται όροι για την εγγραφή, όπως δήλωση ιδιοκτησιακού καθεστώτος, υποχρέωση αναγραφής εκδότη-διευθυντή-διευθυντή σύνταξης, αριθμός φύλλων εκτύπωσης, περιεχόμενο σε ιστοσελίδες, προσωπικό. Εισάγεται η διασύνδεση ελέγχου των επιχειρήσεων media με εφορία, κρατικούς φορείς. Για το προσωπικό εφημερίδων καθορίζεται το ελάχιστο προσωπικό μόλις 15 δημοσιογράφοι για πανελλαδικές εφημερίδες, αναλογικά με τον πληθυσμό για περιφερειακές εφημερίδες. Για τις ιστοσελίδες ανάλογα με τον τζίρο (από 80.000 έως πάνω από 160.000 ευρώ) από έναν(!) έως 3 δημοσιογράφους και αντίστοιχα για άλλες ειδικότητες ο ίδιος αριθμός. Δεν υπάρχει καμία απολύτως πρόβλεψη για εκδόσεις-ιστοσελίδες που δεν έχουν εταιρεία (Α.Ε ή άλλης μορφής), συνεταιριστικά σχήματα. Πρακτικά ακόμη κι αν είναι εγεγραμμένοι στα Μητρώα δεν δικαιούνται κρατικής ενίσχυσης-διαφήμισης.
>> Διορίζεται με απόφαση υπουργού (!) Επιτροπή Δεοντολογίας 9 μελών στην οποία μετέχουν σε θέση προέδρου εκπρόσωπος του Ιδρύματος Μπότση, τρεις εκπρόσωποι των ενώσεων ιδιοκτητών, δυο εκπρόσωποι δημοσιογράφων (ΕΣΗΕΑ-ΠΟΕΣΥ), 2 Πανεπιστημιακοί τμημάτων ΜΜΕ και ένας εκπρόσωπος ΕΣΡ. Με απλή καταγγελία η Επιτροπή δεοντολογίας εντός 10 ημερών διαγράφει το έντυπο ή ιστοσελίδα από τα Μητρώα για 2 χρόνια (παύει η κρατική ενίσχυση-διαφήμιση).
>> Παρατείνεται η ημερομηνία χορήγησης περιφερειακών αδειών για 30/6-2023, συνεχίζοντας το απαράδεκτο αντισυνταγματικό καθεστώς. Κυρίως το σοβαρότερο:
1ον: Νομιμοποιεί και διευκολύνει μεταβιβάσεις μεριδίων καναλιών με την παρουσίαση ενός απλού ιδιωτικού συμφωνητικού! (που κανείς δεν μπορεί να ελέγξει το διάστημα υπογραφής που δηλώνεται).
2ον: Επιτρέπει να θεωρούνται ως “μετοχικά μερίδια” διαφημιστικά πακέτα, χορηγίες, τηλεμάρκετινγκ, επικοινωνιακά προγράμματα, κ.λ.π. Θεωρητικά ο Βελόπουλος που έχει συνεργασία διαφημιστικής προβολής με εκπομπές με όλα τα περιφερειακά κανάλια θα λογίζεται ως “μέτοχος” του καναλιού με συγκεκριμένο ποσοστό ανάλογα του διαφημιστικού πακέτου!
>> Μειώνει το προσωπικό των τηλεοπτικών σταθμών. Μια απαίτηση των ιδιοκτητών ιδιωτικών καναλιών από το 2020 (στον Πέτσα αρχικά στον Λιβάνιο αργότερα) για τη δυνατότητα να προσμετράται στον αριθμό των υποχρεωτικά 400 ατόμων στα αδειούχα πανελλαδικά κανάλια, το 40% προσωπικού που απασχολείται στις διασυνδεμένες εταιρείες παραγωγής. Μετά τις απεργίες του 2020-2021, ο Λιβάνιος καθόρισε αυτό το ποσοστό σε 15%. Τώρα εισάγεται το 40% από τον Γ. Οικονόμου. Ενδιαφέρον έχει το πως αιτιολογεί ο κυβερνητικός εκπρόσωπος την επιλογή αυτή.
Γράφει στην έκθεση αξιολόγησης των ρυθμίσεων: “ Η αύξηση των θέσεων εργασίας στη βιομηχανία των οπτικοακουστικών έργων οφείλεται κυρίως στους αδειούχους παρόχους περιεχομένου. Δεδομένης της εν λόγω αύξησης, κρίνεται σημαντική για την εναρμόνιση του ποσοστού του προσμετρώμενου προσωπικού των συγγενών εταιρειών με τη σύγχρονη πραγματικότητα, η τεχνική βελτίωση στο κριτήριο προσωπικού τους με αναπροσαρμογή του ποσοστού του προσμετρώμενου προσωπικού συνδεδεμένων εταιρειών και ανεξάρτητων εταιρειών παραγωγής στο σαράντα τοις εκατό (40%)”. Γίνεται κατανοητό πως οι εταιρείες των καναλιών θέλουν να απαλλαγούν από τουλάχιστον 100-120 άτομα με συμβάσεις αορίστου χρόνου, τα οποία θα μετακινηθούν στις θυγατρικές εταιρείες παραγωγής τους όπου ισχύουν οι συμβάσεις 7-8 μηνών. Στη νέα ρύθμιση αλλάζει και η υποχρέωση απασχόλησης των εργαζομένων σε διασυνδεμένες εταιρείες με σταθερές σχέσεις εργασίας (νόμος Λιβάνιου).
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.