Της Ματίνας Παπαχριστούδη στο περιοδικό Hot Doc
Η εκτεταμένη διαφημιστική καμπάνια της «Ελληνικός Χρυσός» σχεδόν στο σύνολο των εφημερίδων, των ραδιοφωνικών σταθμών και των ιντερνετικών sites δεν αποτελεί έκπληξη. Πρόκειται για την πάγια τακτική των επιχειρήσεων ώστε να προστατέψουν τα συμφέροντα τους έναντι της δημοσιογραφικής έρευνας και της αποκάλυψης.Η εταιρία του συγκροτήματος Μπόμπολα απλώς μπουκώνει με διαφημιστικά χρήματα τα ΜΜΕ για να μην τολμήσουν και γράψουν οτιδήποτε δεν συμφέρει την εταιρία. Μια γνωστή τακτική εδώ και δεκάδες χρόνια στον Τύπο. Ειδικά για την «Ελληνική Χρυσός» ο στόχος είναι πρόδηλος μιας και δεν παράγει κάποιο προϊόν, που χρειάζεται να το διαθέσει στην αγορά, αγοράζει ωστόσο τη σιωπή και συναίνεση των ΜΜΕ.
Ούτε και η πρόσφατη διαφοροποίηση της διαφημιστικής τακτικής της Coca Cola εκπλήσσει.
Η πολυεθνική, που έχει πληγεί ανεπανόρθωτα από την αντι-καμπάνια των απολυμένων του εργοστασίου της Θεσσαλονίκης, έχει ρίξει το βάρος της διαφήμισης της σε χορηγίες και έμμεση τοποθέτηση προϊόντων. Χορηγεί ενέργειες δημάρχων, σχολείων, και φυσικά πληρώνει αδρά τα ΜΜΕ για τις περίφημες προσφορές της. Το καινούργιο, που επιβλήθηκε στον Τύπο και τα ηλεκτρονικά Μέσα τα τελευταία χρόνια και πλέον κυριαρχεί, είναι η άσκηση της δημοσιογραφίας -όχι της αποκαλυπτικής δημοσιογραφίας- με χορηγούς. Και όχι μόνο της δημοσιογραφίας, αλλά και της τηλεοπτικής ή ραδιοφωνικής ψυχαγωγίας. Δεν εννοούμε μόνο το στρεβλό τρόπο προγραμματισμού σε τηλεοπτικά και ραδιοφωνικά προγράμματα, όπου για να βγει μια εκπομπή ή σήριαλ ή σόου στον αέρα πρέπει να έχει εξασφαλίσει χορηγό. Τα παραδείγματα είναι άφθονα. Διοικήσεις ραδιοφωνικών και τηλεοπτικών σταθμών απαιτούν από παρουσιαστές και εκπομπάρχες να κλείσουν χορηγό για να αποκτήσουν πρόσβαση στον αέρα. Οι παρουσιαστές είναι υποχρεωμένοι να διαφημίζουν καθημερινά το προϊόν της επιχείρησης, σε πολλές δε περιπτώσεις πληρώνονται απευθείας από αυτήν και όχι από το Μέσο. Η άλλου τύπου «εξαγορά» του δημοσιογράφου και δημιουργού είναι κυρίαρχη.
Και αφού η άσκηση της ερευνητικής και αποκαλυπτικής δημοσιογραφίας έχει πλέον εξοβελιστεί από τον κλάδο, χωρίς καμία ενοχή και ντροπή περηφανεύονται οι δημοσιογράφοι για τα πληρωμένα ταξιδάκια-ρεπορτάζ από ολιγάρχες, επιδεικνύοντας την αλαζονεία τους. Βρισκόμαστε δυστυχώς σε κομβικό σημείο για τη δημοσιογραφία. Η εξαγορά έχει πάρει σχεδόν ολοκληρωτικά το πάνω χέρι και απαιτεί πλέον να εξαφανιστεί παντελώς από τον Τύπο και τα ΜΜΕ η όποια δημοσιογραφία ή ερευνητική δημοσιογραφία έχει απομείνει σε αυτά.
Η εκτεταμένη διαφημιστική καμπάνια της «Ελληνικός Χρυσός» σχεδόν στο σύνολο των εφημερίδων, των ραδιοφωνικών σταθμών και των ιντερνετικών sites δεν αποτελεί έκπληξη. Πρόκειται για την πάγια τακτική των επιχειρήσεων ώστε να προστατέψουν τα συμφέροντα τους έναντι της δημοσιογραφικής έρευνας και της αποκάλυψης.Η εταιρία του συγκροτήματος Μπόμπολα απλώς μπουκώνει με διαφημιστικά χρήματα τα ΜΜΕ για να μην τολμήσουν και γράψουν οτιδήποτε δεν συμφέρει την εταιρία. Μια γνωστή τακτική εδώ και δεκάδες χρόνια στον Τύπο. Ειδικά για την «Ελληνική Χρυσός» ο στόχος είναι πρόδηλος μιας και δεν παράγει κάποιο προϊόν, που χρειάζεται να το διαθέσει στην αγορά, αγοράζει ωστόσο τη σιωπή και συναίνεση των ΜΜΕ.
Ούτε και η πρόσφατη διαφοροποίηση της διαφημιστικής τακτικής της Coca Cola εκπλήσσει.
Η πολυεθνική, που έχει πληγεί ανεπανόρθωτα από την αντι-καμπάνια των απολυμένων του εργοστασίου της Θεσσαλονίκης, έχει ρίξει το βάρος της διαφήμισης της σε χορηγίες και έμμεση τοποθέτηση προϊόντων. Χορηγεί ενέργειες δημάρχων, σχολείων, και φυσικά πληρώνει αδρά τα ΜΜΕ για τις περίφημες προσφορές της. Το καινούργιο, που επιβλήθηκε στον Τύπο και τα ηλεκτρονικά Μέσα τα τελευταία χρόνια και πλέον κυριαρχεί, είναι η άσκηση της δημοσιογραφίας -όχι της αποκαλυπτικής δημοσιογραφίας- με χορηγούς. Και όχι μόνο της δημοσιογραφίας, αλλά και της τηλεοπτικής ή ραδιοφωνικής ψυχαγωγίας. Δεν εννοούμε μόνο το στρεβλό τρόπο προγραμματισμού σε τηλεοπτικά και ραδιοφωνικά προγράμματα, όπου για να βγει μια εκπομπή ή σήριαλ ή σόου στον αέρα πρέπει να έχει εξασφαλίσει χορηγό. Τα παραδείγματα είναι άφθονα. Διοικήσεις ραδιοφωνικών και τηλεοπτικών σταθμών απαιτούν από παρουσιαστές και εκπομπάρχες να κλείσουν χορηγό για να αποκτήσουν πρόσβαση στον αέρα. Οι παρουσιαστές είναι υποχρεωμένοι να διαφημίζουν καθημερινά το προϊόν της επιχείρησης, σε πολλές δε περιπτώσεις πληρώνονται απευθείας από αυτήν και όχι από το Μέσο. Η άλλου τύπου «εξαγορά» του δημοσιογράφου και δημιουργού είναι κυρίαρχη.
Και αφού η άσκηση της ερευνητικής και αποκαλυπτικής δημοσιογραφίας έχει πλέον εξοβελιστεί από τον κλάδο, χωρίς καμία ενοχή και ντροπή περηφανεύονται οι δημοσιογράφοι για τα πληρωμένα ταξιδάκια-ρεπορτάζ από ολιγάρχες, επιδεικνύοντας την αλαζονεία τους. Βρισκόμαστε δυστυχώς σε κομβικό σημείο για τη δημοσιογραφία. Η εξαγορά έχει πάρει σχεδόν ολοκληρωτικά το πάνω χέρι και απαιτεί πλέον να εξαφανιστεί παντελώς από τον Τύπο και τα ΜΜΕ η όποια δημοσιογραφία ή ερευνητική δημοσιογραφία έχει απομείνει σε αυτά.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.